CONTINUING EDUCATION OF MATHEMATICS TEACHERS
CONTINUING EDUCATION (Português (Brasil))

Keywords

Continuing Education. Teacher. Math. Learning

How to Cite

Lima Cangirana de Jesus, D. ., & Wendel Santana Coêlho, M. . (2022). CONTINUING EDUCATION OF MATHEMATICS TEACHERS: ‘REFLECTIONS ON THEIR TEACHING PRACTICE’. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 3(05), 372–385. https://doi.org/10.51249/gei.v3i05.978

Abstract

The investigations about continuing education in the school environment highlight the importance of appreciating the work of the teaching professional. Based on this assumption, this article is a text whose objective is to show the contribution and importance of continuing education for teaching practice. Seen in this way, the need for specific training in the area of ​​mathematics is one of the reasons why teachers feel the need for this qualification, since it enables a better performance of pedagogical work, and, consequently, a quality teaching, contemplating the student with a mathematics that goes beyond the walls of the school, and presents them with a new and broader vision of the study of mathematics. In view of the above, this study presents a bibliographic review providing a more intimate view of the educational reality, as well as the teaching-learning process.

https://doi.org/10.51249/gei.v3i05.978
CONTINUING EDUCATION (Português (Brasil))

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2001a.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudo e Pesquisas Educacionais, Matrizes Curriculares de Referência para o SAEB. 2.ed. Brasília :MEC/SEF,1999.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Gráfica do Senado, v. 134, n. 248, p. 27833-27841, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura / Secretaria de Ensino Fundamental, Parâmetros Curriculares Nacionais. Primeiro e Segundo Ciclos. Brasília: MEC,1998.

BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais, PCNs, Ensino Fundamental, Brasília: MEC/SEF, 1997.

D’AMBRÓSIO, B. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pró-posições, março, 1993, nº 1, vol. 4, p. 37. D’ AMBRÓSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. Campinas: Papirus, 1999.

D’AMBRÓSIO, B. S. Formação de professores de matemática para o século XXI: O grande desafio. Pró-posições (Unicamp. São Paulo), v. 4, n. 1, p. 35-41, mar. 1993. Disponível em: Acesso em: 20 mai. 2016.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. São Paulo: Papirus, 1996.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: Da teoria à prática. 23 ed. Campinas: Papirus, 2012.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 5 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

D’AMBROSIO, U. (org.). Ciências, informática e sociedade. Brasília: UnB, 199

FAZENDA, Ivani (org). Dicionário em Construção–Interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.

FERREIRA, A. C. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 149-166.

FIORENTINI, Dario. Formação de Professores de Matemática. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.

FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo, SP: Musa Editora, 2005.

FIORENTINI D.; NACARATO, A.M.; FERREIRA, A C.; LOPES, C. S.; FREITAS, M.T.M; MISKULIN, R. G.S. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. In Educação em Revista – Dossiê: Educação Matemática. Belo Horizonte, UFMG, n. 36, 2002 (p.137-160).

FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. (Org.) Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir de prática. São Paulo: Musa, 2004.

FOUCAULT, Michael. Power and knowledge: selected interviews and writings. New York: Pantheon, 1980.

MACHADO, Nilson José. Matemática e realidade. 3.ed. São Paulo: Cortez, 1994.

MACHADO, N. J. Cidadania e Educação. São Paulo: Escrituras, 1997

MACHADO, Nilson José. Educação Projetos e Valor: EDUSP, São Paulo SP, 2000.

MARCELO, C. Pesquisa sobre formação de professores: o conhecimento sobre aprender e ensinar. Revista Brasileira de Educação, n. 9, p. 50-75, set./out./nov./dez. 1998.

SILVA, Silvia Maria de Aguiar. Formação docente e Trajetórias. In: MOROSINI, M. C. (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Glossário. Brasília: INEP/RIES, 2013, V.2. p.367-379.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...