ACADEMIC TRAINING OF NURSES AND THEIR IMPACTS ON PROFESSIONAL PRACTICE
ACADEMIC TRAINING

Palavras-chave

Professional training, nursing, curriculum.

Como Citar

Silva Meireles Suzano, I. ., & Pereira da Silva, F. . (2023). ACADEMIC TRAINING OF NURSES AND THEIR IMPACTS ON PROFESSIONAL PRACTICE: A STUDY AT A PRIVATE UNIVERSITY IN RECIFE - PERNAMBUCO. Health and Society, 3(02), 112–135. https://doi.org/10.51249/hs.v3i02.1290

Resumo

Nurses are professionals of great importance to health services, because they are those who work in the management of the nursing team and thus, in the management of the care provided. Academic training, in turn, is the key to a good future performance of these health professionals. Thus, the objective of this study was to analyze the academic training of nurses in a private university in Recife and their impacts on professional performance. To obtain the data, an interview was conducted, based on a semi-structured questionnaire, in order to know the interviewees’ opinion about the questions proposed in the conversation. The instrument for data collection (questionnaire) presented closed and open questions, as well as information from the participants. The interview was conducted with 63 private college students. From the analyses, it was seen that the reality of the academic education of the nursing professional has changed radically in recent decades, because to maintain the rhythm of current clinical practice compared to the traditional, the “new” nursing professionals should have more knowledge about certain areas of work, meeting a social and health demand of the population. Thus, there is a need for an active teaching that has meaning for the student’s life, as well as some changes and greater knowledge about the documents that govern education in general. The analyses presented serve as a subsidy for other studies in education, health and the like.

 

https://doi.org/10.51249/hs.v3i02.1290
ACADEMIC TRAINING

Referências

BOWIE, P.; SKINNER, J. DE WET, C. Formação de profissionais de saúde na análise de causa raiz: um estudo transversal de experiências, benefícios e atitudes pós-treinamento. BMC Health Serv Res, v. 7, n. 13, 2013.

COELHO, E. de A. C. Gênero, saúde e enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 58, p. 345-348, 2005.

CRESWELL, J. W.; PLANO CLARK, V. L. Designing and conducting mixed methods research. 2nd. Los Angeles: SAGE Publications, 2011.

FIGUEIREDO, M. B.; DE FREITAS BOTELHO, A. A relevância da construção do PPP: seus tópicos e sua flexibilidade na prática profissional. Itinerarius Reflectionis, v. 14, n. 2, p. 01-21, 2018.

GIL, A. C. Como Elaborar Projeto de Pesquisa. 6 ed.-São Paulo: Atlas, 2017.

GUBERT, E; PRADO, M. L. Desafios na prática pedagógica na educação profissional em enfermagem 2011.

GUEDES, N. C. A importância do Projeto Político Pedagógico no processo de democratização da escola. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1-15, 2021.

LOPES, M. J. M.; LEAL, S. M. C. A feminização persistente na qualificação profissional da

enfermagem brasileira. Cadernos pagu, v. 24, n. 1, p. 105-125, 2005.

MACHADO, M. H.; WERMELINGER, M.; VIEIRA, M.; DE OLIVEIRA, E.; LEMOS, W.; AGUIAR FILHO, W.; LACERDA, W. F de.; SANTOS, M. R. dos; SOUZA JUNIOR, P. B. de; JUSTINO, E.; BARBOSA, C. Aspectos gerais da formação da enfermagem: o perfil da formação dos enfermeiros técnicos e auxiliares. Enfermagem em foco, v. 7, n. ESP, p. 15-34, 2016.

NOBRE, R.; MORAES, F. A contribuição do estágio supervisionado para a construção dos saberes docentes. IN: Anais do XII Congresso Nacional de Educação. 2015.

ORTEGA, M. D. C. B.; CECAGNO, D.; LLOR, A. M. S.; SIQUEIRA, H. C. H. D.; MONTESINOS, M. J. L.; SOLER, L. M. Formação acadêmica do profissional de enfermagem e sua adequação às atividades de trabalho. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 23, p. 404-410, 2015.

PAZ, P. de O.; KAISER, D. E. A busca pela formação especializada em enfermagem do trabalho por enfermeiros. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 32, p. 23-30, 2011.

SANTOS, J. C.; SIMÕES, R. M. P.; ERSE, M. P. Q. D. A.; FAÇANHA, J. D. N.; MARQUES, L. A. F. A. Impact of”+ Contigo” training on the knowledge and attitudes of health care professionals about suicide. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 22, p. 679-684, 2014.

SANTOS, J. L. G. D.; PESTANA, A. L.; GUERRERO, P.; MEIRELLES, B. S. H.; ERDMANN, A. L. Práticas de enfermeiros na gerência do cuidado em enfermagem e saúde: revisão integrativa. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 66, p. 257-263, 2013.

SOBRAL, F. R.; CAMPOS, C. J. G. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 46, p. 208-218, 2012.

SOUZA, E. F. D. de; SILVA, A. G.; SILVA, A. I. L. F. da. Metodologias ativas na graduação em enfermagem: um enfoque na atenção ao idoso. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, p. 920-924, 2018.

V PESQUISA NACIONAL DE PERFIL DOS GRADUANDOS DAS IFES. Disponível em: https://www.andifes.org.br/?p=79639. Acesso 29 ago. 2022.

Creative Commons License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Iracema Silva Meireles Suzano, Flávio Pereira da Silva

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...