Abstract
Globalization has proven to be a phenomenon that directly impacts the ways of producing, living and, above all, the relationship between man and the environment due to the new socioeconomic relationships arising from the capitalist system. In addition to this context, Information and Communication Technologies (ICT) have become popular, giving rise to consumption patterns that generate a greater quantity of inputs that are constantly discarded inappropriately by the population, polluting the environment and contributing to the degradation of natural resources. In this context, the environmental issue involves raising people’s awareness of the need for sustainable consumption and the adoption of sustainable practices with regard to the care and preservation of the environment. Thus, this article has the general objective of presenting reflections on education for sustainability as a way of raising socio-environmental awareness among basic education students and, more specifically, the role of school administrators regarding the effective training of students for sustainability. To this end, a study with a bibliographic and qualitative focus was carried out, whose methodology consisted of revisiting the theorists who address the topic.
References
BARBIERI, José Carlos; SILVA, Dirceu da. Desenvolvimento sustentável e educação ambiental: uma trajetória comum com muitos desafios. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 12, p. 51-82, 2011.
BARBOSA, Mônica Valéria Gomes et al. Agenda 2030 e o desenvolvimento sustentável: Educação Ambiental Crítico-dialógica com a Oficina Conhecendo os 17 ODS. In: X Congresso Brasileiro de Gestão Ambiental Fortaleza/CE. Novembro de. 2019.
DE OLIVEIRA, Frankinelly Assis Moreira. O PAPEL DO GESTOR ESCOLAR NA EDUCAÇÃO AMBIENTAL: UM OLHAR PARA UMA UNIDADE DE ENSINO DA CIDADE ESTRUTURAL. 2014.
DIAS, Marco Antonio. Globalização, desenvolvimento sustentável e o meio ambiente: forças desproporcionais. Refas-Revista Fatec Zona Sul, v. 1, n. 3, p. 13-22, 2015.
GERALDO, Genilson; DE SOUZA PINTO, Marli Dias. Percursos da Ciência da Informação e os objetivos do desenvolvimento sustentável da agenda 2030/ONU. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 24, n. 2, p. 373-389, 2019.
LOPES, Eralda Tenório. O papel dos gestores na promoção da Educação Ambiental no contexto escolar. Monografia sob orientação da Professora-orientadora Dra. Edileuza Fernandes da Silva e do Professor monitor-orientador Mestre Evanilson Araújo Santos. Brasília (DF), julho, 2014.
SÁ, Susana Marques. Educação Diversidade linguística e Desenvolvimento Sustentável. 2007. Dissertação de Mestrado. Universidade de Aveiro (Portugal).
SILVA, Carlos Eduardo Marques da; TEIXEIRA, Simone Ferreira. Educação Ambiental no Brasil: reflexões a partir da Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas (2005-2014). Educação UFSM, v. 44, 2019.