READING AND WRITING
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Reading, writing, elementary education, challenges, possibilities.

How to Cite

da Silva Monteiro, G. ., de Oliveira Sousa, I. ., Nascimento de Carvalho, I. ., Betânia Sousa Félix, M. ., & Soares Vieira, S. . (2025). READING AND WRITING: CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN ELEMENTARY EDUCATION. Humans in Perspective, 12. https://doi.org/10.51249/hp12.2025.2487

Abstract

This article addresses the challenges and possibilities found in elementary education related to reading and writing. Using a qualitative literature review methodology, the study analyzes relevant works and research on the topic, with the aim of identifying effective strategies to promote the development of reading and writing among elementary school students. Challenges include issues such as the diversity of reading and writing skills among students, the lack of adequate resources, literacy difficulties and the impact of new technologies on pedagogical practice. However, the various possibilities for intervention are also explored, such as the adoption of active methodologies, the use of technological resources, the continued training of teachers and the promotion of a literacy environment. It is concluded that, by recognizing and facing existing challenges, it is possible to create a more inclusive and stimulating educational environment, which effectively promotes reading and writing among elementary school students.

https://doi.org/10.51249/hp12.2025.2487
PDF (Português (Brasil))

References

Aguiar, Vera Teixeira de. Era uma vez... na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2001.

Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: SEED: 1999.

Brasil, Leis e Decretos. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo (1988).

Cagliari, Luiz Carlos. A respeito de alguns fatos do ensino e da aprendizagem da leitura e da escrita pelas crianças na alfabetização. Alfabetização e letramento: perspectivas lingüísticas. ROJO, R.(Org.), Campinas: Mercado das Letras, 1998.

Capellini, Simone Aparecida; Conrado, Talita Laura Braz Capano. Desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem de ensino particular em habilidade fonológica, nomeação rápida, leitura e escrita. Rev Cefac, v. 11, n. 2, p. 183-93, 2009.

Costa, Antônio Cláudio Moreira. Educação de jovens e adultos no Brasil: novos programas, velhos problemas. Cadernos de Pesquisa–Pensamento Educacional, Curitiba, v. 4, n. 8, p. 64-82, 2009.

Eichenberg, Renata Cavalcanti. Ler e brincar: uma combinação possível para formar leitores. Signo, v. 32, n. 53, p. 110-119, 2007.

Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987. Pedagogia da autonomia, 1996.

Gadotti, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale, 2003.

Guidetti, Andréia Arruda; Martinelli, Selma de Cássia. Compreensão em leitura e desempenho em escrita de crianças do ensino fundamental. Psic: revista da Vetor Editora, v. 8, n. 2, p. 175-184, 2007.

Kleiman, Ângela. Leitura: ensino e pesquisa. São Paulo: Pontes, 2007.

Krug, Flavia Susana. A importância da leitura na formação do leitor. REI–Revista de educação do IDEAU, v. 10, n. 22, 2015.

Lerner, Délia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e a necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Mendonça, O. S. Alfabetização método sociolinguístico: consciência social silábica e alfabética em Paulo Freire. 3ª Ed. São Paulo: Cortez, 2009.

Minayo, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 19ª ed. 2001.

Nascimento, Taislane. A. S. Barbosa, Maria Lúcia. A influência da escola e da família no estimulo a leitura na Educação Infantil. Volume 1. Recife, 2006.

Mizukami, Maria da Graça Nicoletti et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EDUUFSCar, 2004.

Nóvoa, António. Formação de Professores e Trabalho Pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

Peres, Giami. Contar histórias: Professor contador contribui para a aprendizagem dos alunos. Revista do professor, São Paulo, 2009.

Pimenta, Selma Garrido. (Org.) Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997.

Pimenta, Selma Guarrido. Saberes Pedagógicos e Atividades Docentes. São Paulo: Cortez, 1999.

Souza, Leila B. M. A importância da leitura para a formação de uma sociedade consciente. Salvador, 2008.

Tardif, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

Vieira, Letícia Alves. Formação do leitor: a família em questão. Belo Horizonte, 2004.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...