CULTURAL DIVERSITY:
DIVERSIDADE CULTURAL (Português (Brasil))

Keywords

Education. Cultural diversity. Pedagogical practices

How to Cite

Maria do Monte, J. ., Santos Nascimento, W. ., & José dos Santos, A. . (2021). CULTURAL DIVERSITY: : A LOOK AT LEGAL BASES, PEDAGOGICAL PRACTICES AND TEACHER EDUCATION. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(04). https://doi.org/10.51249/gei02.04.2021.494

Abstract

Currently in Brazil, there is a great cultural wealth that is evident in social environments and practices. From a pedagogical point of view, it is extremely important to work with an approach aimed at cultural diversity, emphasizing the beauty of being multicultural. The objective of this work is to analyze, through the literature, the conception of cultural diversity from the perspective of legal bases as guidelines for teacher education and applicability of pedagogical practice. As a methodology, a basic and bibliographic research was chosen. For data collection, a literature review and analysis of primary bibliographic sources was used. From the complex point of view of the issues discussed, dealt with and, above all, the data analyzed in the universe of this study, it was possible to formulate a conclusive synthesis, presenting a set of conclusions that cultural diversity in the NCPs is seen as a cross-cutting theme, when applied through the pedagogical practice forms the fully educating so that their practices are positively reproduced in society. This time, it is up to the school to work pedagogically with students to develop a democratic and inclusive citizen attitude, as well as respecting differences, valuing identity and preserving cultural wealth. As well as the BNCC points out that cultural diversity is an approach that involves artistic and cultural manifestations, which in turn aims at valuing and preserving identity.

https://doi.org/10.51249/gei02.04.2021.494
DIVERSIDADE CULTURAL (Português (Brasil))

References

ARANHA, Antônia Vitória Soares. Diversidade e formação docente: um desafio para o avanço da Educação. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 3, n. 4, p. 54-61, 2011.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Brasília: MEC, 1996.

_______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Parâmetros curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

_______. Constituição da República Federativa do Brasil.1988. Disponível no site: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 13/06/2020
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Educação escola e Cultura(s): construindo caminhos. Brasileira de Educação, 2003.

CANEN, Ana. Formação de Professores e Diversidade Cultural. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Magistério: Construção Cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1997.

CARDOSO, Sônia Maria Vincente; MUZZETI, Luci Regina. As Dimensões da Diversidade Cultural Brasileira. Araraguara-SP, 2007.

CORRÊA, Rosa Lydia Teixeira. Cultura e diversidade. 20 ed. Curitiba: IBPEX, 2008.

Declaração universal dos direitos humanos, 1948. Disponível em> >https://www.gov.br/mdh/pt-br/sdh/noticias/2017/dezembro/declaracao-universal-dos-direitos-humanos-referencia-global-em-direitos-para-todos< Acessado em: 13/06/2020.

DIAS, Adelayde Alves. Subsídios para a Elaboração das Diretrizes Gerais da Educação em Direitos Humanos. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2007.
FREIRE, Paulo Regulos Neves. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GALLO, S. Diferenças, multiplicidade, transversalidade: para além da lógica identitária da diversidade. In: RODRIGUES, Alexsandro et al (Org.). Transposições: lugares e fronteiras em sexualidade e educação. Vitória: Edufes, 2014.

GOMES, Manuel Messias. A diversidade de culturas no Brasil: como valorizá-las na prática educativa da sala de aula? – 2019. Educação Pública, disponível em: >https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/30/a-diversidade-de-culturas-no-brasil-como-valoriza-las-na-pratica-educativa-da-sala-de-aula<Acessado em: 20/09/2020.

LEITE, Maria Aparecida. Diversidade cultural no contexto escolar. Itaporanga-PB: Editora Universitária/UEPB, 2014.

LIMA JUNIOR, Arnaud, HETKOWSKI, Tânia Maria. Educação e Contemporaneidade: desafios para a pesquisa e a pós-graduação. Rio de Janeiro: Quartet, 2006.

MARQUES, L. P. Os discursos gerados nas relações com as diferenças: desafio para a formação em educação. In: DALBEN, A. et al. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MOREIRA, A F. & CANDAU, V. M. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.

PEDROSO, Inês Zanin. O preconceito racial no ambiente escolar. os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Rebouças/Paraná. 2013.

RAMALHO, Lays da Silva. Diversidade cultural na escola. Diversidade e Educação, v.3, n.6, p. 29-36, 2015.

RODRIGUES, Dayse Berenguer. Preconceito racial: uma violência a democracia na escola. Disponível em http://wwwnead.unama.br/site/bibdigital/pdf/artigos revistas/ 159.pdf. Acesso em 25/05/2013.

SCHUCHTER, Terezinha Maria; CARVALHO, Janete Magalhães. Problematizando os conceitos de diversidade e identidade: os documentos da secadi e as implicações para o currículo. Espaço do Currículo, v.9, n.3, p. 519-529, 2016.

SILVA, Carmem Silvia Bissoli. Curso de Pedagogia no Brasil: história e identidade. São Paulo: Autores Associados, 1999.

SILVA, M.J.A.; BRANDIM, M.R.L. Multiculturalismo e educação: em defesa da diversidade cultural. Revista Diversa, v. 1, n. 1, p. 51-66, 2008.

SILVEIRA, Rosa Maria Godoy; NADER, Alexandre Antonio Gilli; DIAS, Adelaide Alves. Subsídios para a Elaboração das Diretrizes Gerais da Educação em Direitos Humanos – versão preliminar. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2007.

SOARES, Magda. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO era Masagão (org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...