Abstract
The aim of this study was to analyze the use of information and communication technologies in teacher training. Recently, the search for new technologies and methodologies in this field has been frequent and is a constant concern. The educational environment is currently undergoing constant changes in the modalities of course delivery and teaching methods used, with emphasis on distance learning actions mediated by new information and communication technologies (ICTs). The introduction of computers in society and schools has brought a challenge to teachers. It is noted that many are not able to absorb or work with this type of information. A systematic integrative review of the literature was carried out to identify studies on the evaluation of the use of educational technology in teacher training. Fifteen articles were selected for full analysis. It is noted that there is a need for new studies on the subject, with samples and evaluation instruments.
References
ARIEIRA JA et al. Avaliação do aprendizado via educação a distância: a visão dos discentes. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. v. 17, n. 63, p. 313-340, abr./jun. 2009.
CARBONARI A. A Anhanguera e os processos e aprendizagem e ensino: lendo o contexto e o texto. São Paulo: editora ICDEP, 2012.
GOYATÁ, SLT et al. Ensino do processo de enfermagem a graduandos com apoio de tecnologias da informática. Acta paul. enferm. v.25, n. 2, p.243-248, 2012.
MARTINS, L. B. Aprendizagem em ações educacionais a distância: fatores influent es no desempenho acadêmico de universitários. Dissertação de mestrado - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP, 2012.
MARTINS, LB; ZERBINI, T. Escala de estratégias de aprendizagem: evidências de validade em contexto universitário híbrido. Psico-USF. v. 19, n. 2, p. 317-328, 2014.
MONTIEL et al. Escala de percepção discente do ensino à distância: estudo de validade. Aval. psicol. v.13, n. 3, p. 359-369, 2014.
RANGEL EML et al. Avaliação, por graduandos de enfermagem, de ambiente virtual de aprendizagem para ensino de fisiologia endócrina. Acta paul. enferm. v.24, n.3, p.327-333, 2011.
ROMAN AR, FRIEDLANDER MR. Revisão integrativa de pesquisa aplicada à enfermagem. Cogitare Enferm. v.3, n.2, p.109-112, jul./dez. 1998.
SILVA. TIC na educação: análise preliminar dos novos saberes da formação docente nas universidades de Sergipe. Revista Contrapontos. v. 12, n.1, p. 37-46, 2012.
SOUZA FL; TRINDADE RC. Utilização da tecnologia em Educação a Distância na formação de engenheiros de produção da Universidade Federal de Itajubá: uma avaliação educacional. Gest. Prod. v.17, n.2, p. 433-447, 2010.
SOUZA MTS, SILVA MD; CARVALHO R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein. v.8, n.1, p.102-106, 2010.
TODOROV JC; BORGES M; CORRÊA M. Sistema Personalizado de Ensino, Educação à Distância e Aprendizagem Centrada no Aluno. Psic.: Teor. e Pesq. v. 25, n. 3, p. 289-296, 2009.
VASCONCELOS DF; VASCONCELOS AC. Desenvolvimento de um ambiente virtual de ensino em histologia para estudantes. Rev. bras. Educ. v.37, n.1, p. 132-137, 2013.
LOPES RT; PEREIRA AC; SILVA MAS. O uso das TIC no ensino da morfologia nos cursos de saúde do Rio Grande do Norte. Rev. bras. educ. med. v.37, n.3, p.359-364.