FORMATIVE ASSESSMENT AND THE INTERACTION BETWEEN TO AND RRS IN MATHEMATICS TEACHING
FORMATIVE (Português (Brasil))

Keywords

formative assessment, objectification theory, ethical development, mathematics teaching.

How to Cite

Adeilton de Oliveira Andrade, E. . (2023). FORMATIVE ASSESSMENT AND THE INTERACTION BETWEEN TO AND RRS IN MATHEMATICS TEACHING. Journal of Interdisciplinary Debates, 4(04), 307–324. https://doi.org/10.51249/jid.v4i04.1729

Abstract

This article investigates how Formative Assessment can be influenced by Objectification Theory (OT) and how alternatives to traditional assessment can consider the ethical and subjective development of students. The analysis is carried out in the context of mathematics teaching in the 7th grade of Elementary School, focusing on the relationships between OT and RRS. To achieve this goal, we have outlined specific objectives that include the analysis of existing assessment practices, the proposition of training strategies, the incorporation of RRS in assessment, and the assessment of the impact of these practices on students’ cognitive and affective development. The case study fulfilled its objective by proposing alternatives for formative evaluation activities.

https://doi.org/10.51249/jid.v4i04.1729
FORMATIVE (Português (Brasil))

References

BELMONT, R. S. (2021). Contribuições da Teoria da Aprendizagem Significativa para a Avaliação Educacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 20, n. 1, p. 1-16. Acesso em: 08 out. 2023.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

DEMO, P. Avaliação qualitativa. Campinas: Autores Associados, 2016.

DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.

FOSSATTI, P; CARDOSO, D. S. A DIMENSÃO HUMANA E ÉTICA NA EDUCAÇÃO: UM OLHAR SOBRE A PEDAGOGIA LASSALISTA. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 32, n. 2, p. 273–288, 2020. DOI: 10.30681/2178-7476.2019.32.273288. Disponível em: https://periodicos2.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/4328. Acesso em: 05 out. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 2011.

GOBARA, S. T., & Radford, L. (Organizadores). Teoria da Objetivação: Fundamentos e Aplicações para o Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2020.

GOBARA, Shirley Takeco; Radford, Luis (Orgs.). Teoria da objetivação: fundamentos e aplicações para o ensino e aprendizagem de ciências e matemática. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020.

RADFORD, Luis. La teoría de la objetivación. 1ª ed. Madrid: Narcea Ediciones, 2023.

______, Luis. Teoria da objetivação: uma perspectiva vygotskiana sobre conhecer e vir a ser no ensino e aprendizagem da matemática. Tradução de Bernadete B. Morey e Shirley T. Gobara. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.

______, L. Aprendizagem e ensino de matemática: uma perspectiva semiótica e cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

SANTOS GUERRA, M. A. Avaliação educacional e prática docente: uma relação possível? Campinas: Alínea. 2010.

GIROUX, H. Pedagogia crítica em tempos sombrios: desafios e possibilidades. São Paulo: Cortez, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

HOFFMANN, J. Avaliação: mito e desafio. 48ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2023.

LEMOS, E. S. A aprendizagem significativa: estratégias facilitadoras e avaliação. In: Moreira, M. A.; Masini, E. F. S. (Orgs.). Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Centauro, p. 147-164.,2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...