DIGITAL TECHNOLOGIES IN MATHEMATICS EDUCATION
DIGITAL (Português (Brasil))

Keywords

Technology. Digital. Math. Teacher.

How to Cite

Adeilton de Oliveira Andrade, E. ., Pessoa da Silva, I. ., & Oneide Meneses Pina, M. . (2023). DIGITAL TECHNOLOGIES IN MATHEMATICS EDUCATION. Journal of Interdisciplinary Debates, 4(01), 97–122. https://doi.org/10.51249/jid.v4i01.1255

Abstract

The article reviews conceptions to recognize pedagogical practices, elucidating how digital technological elements contribute to education. The study addresses the importance of understanding the benefits and challenges of integrating digital technologies into education, and discusses how these resources can promote innovation and the development of new pedagogical practices? In addition to suggesting, that computer, math software, websites and online tutorials, with this, students can access information about mathematics quickly, making it easier for them to learn and apply math concepts. In this perspective, it should be considered that digital média can be useful when used in a responsible and educational way to build knowledge, because they offer teachers and students a wide variety of resources to use in the classroom. This text aimed to bring a reflection on the technologies used in mathematics class. This discipline requires a lot of dedication and study. In a way, technological resources can certainly be useful for improving the quality of teaching and learning.

 

https://doi.org/10.51249/jid.v4i01.1255
DIGITAL (Português (Brasil))

References

AVILA, G. Reflexões sobre o ensino de Geometria. Revista do Professor de Matemática, 2010. Disponível em: http://www.rpm.org.br/cdrpm/71/1.html. Acesso em: 21/12/ 2020.

CIENCINAR. Wordwall — Crie atividades gamificadas a partir da associação entre palavras. Juiz de Fora, 2020. Disponível em: https://www.ufjf.br/ciensinar/2020/07/17/wordwall-crie-atividades-gamificadas-partir-da-associacao-entre-palavras/. Acesso em: 19/09/2021.

HOBOLD, M. S.; MATOS, S. S. Formação continuada: o processo de incorporação das novas tecnologias de informação e comunicação no trabalho do professor universitário. Revista Diálogo Educacional, v. 10, n. 30, p. 317 – 333, 2010.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação/Vani

MOITA, F.; SILVA E.; SOUSA R. Jogos eletrônicos: construindo novas trilhas. Campina Grande. EDUEPB, 2007.

Moreira Kenski.-Campinas, SP. Papirus, 2007.-(Coleção Papirus Educação).

LÈVY, Pierre. Inteligência coletiva: para uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2007.

_______, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo. Ed. 34, 1993

PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. 2001. Extraído de marcprensky.com. acesso em: 12/08/2021.

PACHECO, C.B.L.P.M. Abordagem construtivista com o software régua e compasso no ensino-aprendizagem de triângulos. 2014. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Novas Tecnologias no Ensino de Matemática) — Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2014.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

SILVA, J.J.; MOITA, F.M.G.S.C. O software régua e compasso: possibilidades de construção de conceitos geométricos. In: COLÓQUIO DE HISTÓRIA E TECNOLOGIA DA MATEMÁTICA, 5., 2010, Recife. Anais. Recife, 2010.

TAVARES, M.A.O. Correlação estatística entre o uso de jogos educativos de computador e a aprendizagem matemática de função do 1º grau. 2014. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Novas Tecnologias no Ensino de Matemática)-Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2014.

TENÓRIO, T.; LEITE, R.M.; TENÓRIO, A. Séries televisivas de investigação criminal e o ensino de ciências: uma proposta educacional. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, vol. 13, n. 1, p. 73 – 96, jan. 2014. Disponível em: <http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen13/REEC_13_1_5_ex779.pdf>. Acesso em: 18/ 010/ 2022.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

________. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...