THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF THE PROGRESSIVIST RENEWED LIBERAL TREND IN THE TEACHING OF THERMAL PHYSICS
THE PEDAGOGICAL PRACTICE (Português (Brasil))

Keywords

Didactics; Thermal Physics; Progressivist Renewed Liberal Tendency; Learning; Pedagogy.

How to Cite

José de Carvalho Sousa, F. ., & Rangel de Moura Sousa, M. . (2022). THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF THE PROGRESSIVIST RENEWED LIBERAL TREND IN THE TEACHING OF THERMAL PHYSICS. Journal of Interdisciplinary Debates, 3(02), 117–141. https://doi.org/10.51249/jid.v3i02.807

Abstract

The teaching of physics is approached in this article with one of the most crucial points for learning, the methodologies and techniques. The points that lead to students’ lack of interest: mathematization of content, lack of infrastructure, insufficient workload. The predominant problem in this area of ​​education and methods or theories are presented, proposed by Ausubel (1980), Libâneo (2006), Lima (2016), Moreira (1982) and Silva (2018) to alleviate these factors. The present work had as research focus to adapt which of the pedagogical trends is the best to be adopted when it comes to the teaching of thermal physics for high school students. With the analysis, the Progressive Renewed Liberal Tendency proved to be the most appropriate, for valuing experimentation, active study and previous knowledge, the latter defended by Ausubel in his Theory of Learning, where the student captures new information and improves at his own pace. preexisting. However, the research addressed the important contents for the development of learning in the discipline of physics, merging the assumptions by the pedagogical practices studied, where the role of the teacher and the student were the main focus in obtaining means that facilitate learning, coming to verify that both are important and must be complementary, as there will be situations in which one will be more efficient than the others.

https://doi.org/10.51249/jid.v3i02.807
THE PEDAGOGICAL PRACTICE (Português (Brasil))

References

A ORIGEM DO TERMÓMETO. A Origem das Coisas. c2021. Disponível em:< https://origemdascoisas.com/a-origem-do-termometro/>. Acesso em: 30 de dez de 2021.

AUSUBEL, P. David. Psicologia Educacional. 1ª ed. Rio de Janeiro - RJ: Editora Interamericana Ltda, 1980.

COUTO, F. P. Atividades experimentais em aulas de Física: repercussões na motivação dos estudantes, na dialogia e nos processos de modelagem. 2009.

FREIRE, Morgana Lígia. A Transferência de Calor com o Uso de Experimentos Alternativos. Scientia Plena, Campina Grande PE, v. 1, n. 8, p. 185-191, dez, 2005.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER, Jearl. Fundamentos de Física: Gravitação, Ondas e Termodinâmica. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2020.

HEWITT, P. G. Física conceitual. 12. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo – SP: Cortez editora, 2006.

LIMA, J. Sequência Didática Para o Ensino da Termodinâmica. 2016. 44 f. Mestrado – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Polo Campo Mourão, Paraná, 2016.

MARTINS, Lucas. Escalas Termométricas. InfoEscola. c2021. Disponível em:< https://www.infoescola.com/fisica/escalas-termometricas/>. Acesso em: 30 de dez de 2021.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem Significativa: A Teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Morais LTDA, 1982.

NETO, Armando Foscarim; TEIXEIRA, Adriano C. Sequência didática: A robótica educativa como recurso contracionista para o ensino de termologia. Pós graduação – Universidade de Passo Fundo, Rio Grande do Sul, 2020.

RICARDO, Elio Carlos. Orientações Curriculares do Ensino Médio - Física. 2004. (Análise crítica das Diretrizes Curriculares e Parâmetros Curriculares para o ensino médio).

SAGAN, Carl. O mundo assombrado pelos demônios: A ciência vista como uma vela no escuro. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SILVA, Aracéli Girardi da. Tendências Pedagógicas: perspectivas históricas e reflexões para a educação brasileira. Unoesc & Ciência - ACHS Joaçaba, v. 9, n. 1, p. 97-106, 2018.

VERDE, Eudoxio Soares de Llima. Didática Geral. Teresina PI: EDUFPI/UAPI, 2010.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...