USE OF SMARTPHONE AND VIRTUAL REALITY AND AUGMENTED REALITY GLASSES IN MATHEMATICS CLASSES
USE OF SMARTPHONE (Português (Brasil))

Keywords

RA/RV Interdisciplinary. Classroom. Technologies.

How to Cite

Andrade, E. A. O., de Assis de Oliveira Andrade, F. ., & Gregório Antunes de Medeiros, I. . (2021). USE OF SMARTPHONE AND VIRTUAL REALITY AND AUGMENTED REALITY GLASSES IN MATHEMATICS CLASSES. Journal of Interdisciplinary Debates, 2(03). https://doi.org/10.51249/jid02.03.2021.409

Abstract

The present work presents a research carried out with 6th and 7th grade students of Elementary School II at Escola Municipal Mon. Walfredo Gurgel Alto do Rodrigues/RN, aiming to encourage the use of materials such as Ruler and Square in Mathematics classes and to know your opinion about the use of Augmented Reality and Virtual Reality glasses. This aimed at a reflective analysis of how the inclusion of technologies in education can enhance learning when the use of multimedia resources that help in understanding mathematical concepts or that enable a dynamic visualization of the object of study are encouraged. She seeks to know what the contribution of this device to the teaching and learning process of Mathematics. Methodologically, the work is characterized as an exploratory research of qualitative and quantitative nature, with a bias towards a case study, with data collected through a semi-structured questionnaire with 102 students. We can count on an interdisciplinary planning to present the programmed contents with more meaning. The results were analyzed based on the research instruments and the testimonies of the students, in addition to a brief study on information and communication technologies applied to learning. Thus, the data are organized in graphs where the research findings are expressed.

https://doi.org/10.51249/jid02.03.2021.409
USE OF SMARTPHONE (Português (Brasil))

References

ALVES, Flávio Henrique, Adoção de Realidade Virtual em Smart Education para Apoiar a Aprendizagem em Matemática / Flávio Henrique Alves. Fundação Educacional do Município de Assis – FEMA – Assis, 2018, P.11.

ANDRÉ, P. Resumo da História da matemática. 2001. Disponível em: http://www.resumoescolar.com.br/matematica/resumo-da-historia-da-matematica/ ACESSADO EM 20/07/2021.·.

BARRERA, Tathyana Gouvêa da Silva. “O movimento brasileiro de renovação educacional no início do século XXI”. Tese de Doutorado defendida na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

BERBEL, Neusi. As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. 3. ed. Brasília: A Secretaria, 2001.

CARVALHO, Joaquim Francisco de. Evolução do pensamento matemático, das origens aos nossos dias. 2012. Artigos e Ensaios. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?pid=S00097252012000200021&script=sci_arttext. Acessado em: 12/07/2021.

EaD freiriana [livro eletrônico] : artigos e projetos de intervenção produzidos durante o curso. A escola dos meus sonhos ministrado pelo professor Moacir Gadotti / Ângela Antunes, Janaina Abreu e Paulo Roberto Padilha, organizadores. -- São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2018. 3,90 Mb ; PDF

FERREIRA, Carolina; MISSE, Cristina; BONADIO, Sueli. Brincar na educação infantil é coisa séria. Akrópolis, Umuarama, v. 12, n. 4, p. 222-223, out./dez. 2004.

FORTE, Cleberson Eugenio. Software Educacional Potencializado com Realidade Aumentada para Uso em Física e Matemática. 2009. 200 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciências da Computação, Ciências Exatas e da Natureza., Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2009.

GAROFALO, Débora Como levar a realidade virtual para suas aulas. Disponível em https://novaescola.org.br/conteudo/15483/como-levar-a-realidade-virtual-para-suas-aulas. Acessado em: 16/08/2021.

GASCA-HURTADO, Gloria Piedad et al. Realidad virtual como buena práctica para trabajo en equipo con estudiantes de ingeniería. RISTI, Porto, n. 16, p.76-1, dez. 2015. Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S 1646 98952015000400007&lng=pt&nrm=isso >. Acessos em 29 de julho. 2021.

LIMA, Alana. ensino de grandezas e medidas: uma proposta com materiais didáticos manipuláveis para o 6º ano do ensino fundamental. Ponta Grossa, 2017.

MINELLO, Roberto Domingos. Práticas Educativas: A Interdisciplinaridade como Estratégia para a Aprendizagem no Ensino Fundamental. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 2, Ed. 01, Vol. 1. pp 220-239, abril de 2017.

MUCELIN, N. I. S. Venha navegar por outros mares. Matemática Ensino Médio. Curitiba:SEED-PR, 2006.

LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, S. (Orgs.). O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. São Paulo: Autores Associados, 2006. p. 3-38.

BONAVENTURA, Adalton. Os 10 melhores aplicativos de realidade virtual para Android em 2021. 10/04/2019 - atualização: 01/06/2021 21:25- Disponível em: OFICINA DA NET APLICATIVOS - Acessos em 09 de julho. 2021.

OLIVEIRA, Juliana Ribeiro. O Prazer de Aprender Brincando. Niterói -RJ,2011.

PINHO, M.S.; KIRNER, C. Uma Introdução a Realidade Virtual. Minicurso do X Simpósio Brasileiro de Computação Gráfica e Processamento de Imagens - 14 a 17 de outubro de 1997, Campos do Jordão, SP.

REGO, Nelson; CASTROGIOVANI, Antonio Carlos; KAERCHER, Nestor André. Geografia: Práticas pedagógicas para o ensino Médio. Porto Alegre: Artmed, 2007.

RESENDE, Bruno. MÜLLER, Thaísa Jacintho. Mobile-Learning: Aprendizagem Aatemática por meio de Realidade Aumentada. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v.7, n.2, 2018.

ROCHA, Ezi Silveira. o uso de recursos tecnológicos na educação de jovens e adultos. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/o-uso-recursos-tecnologicos-na-educacao-jovens-adultos.htm. Acessado em: 03/08/2021.

SILVA, Daniela. Os benefícios das novas tecnologias na educação. Disponível em https://www.educamaisbrasil.com.br/educacao/noticias/os-beneficios-das-novas-tecnologias-na-educacao. Acessos em 20 de julho 2021.

TEDESCO, Juan Carlos. Educação e Novas Tecnologias: esperança ou incerteza? - São Paulo. Editora: Cortez, 2004.

VENTURA, Dalton. Os 10 melhores aplicativos de realidade virtual para Android em 2021 https://www.oficinadanet.com.br/aplicativos/25333-os-10-melhores-aplicativos-de-realidade-virtual-para-android-em-2021. Acessado em: 20/07/2021.

WENGER, E. Communities of Practices Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

WAGNER, E. Construções Geométricas. Rio de Janeiro: SBM, 2000. v. 4.

WEISS, Luise. Brinquedos e engenhocas: atividades lúdicas com sucata. São Paulo: Scipione, 1997.

ZUIN, E. de S. L. Da régua e do compasso: as construções geométricas como um saber escolar no Brasil. Dissertação (Mestrado) — UFMG, Faculdade de Educação, 2001.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...