PHYSIOTHERAPY FOR THE DEVELOPMENT OF PSYCHOMOTRICITY IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD)
PHYSIOTHERAPY (Português (Brasil))

Keywords

Autistic Spectrum Disorder. Psychomotricity. Physiotherapy.

How to Cite

Oliveira da Silva, D. . (2023). PHYSIOTHERAPY FOR THE DEVELOPMENT OF PSYCHOMOTRICITY IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD). Health and Society, 3(03), 240–269. https://doi.org/10.51249/hs.v3i03.1368

Abstract

Introduction: Autistic Spectrum Disorder (ASD) in children is characterized by difficulty interacting, communicating and relating to other individuals, impairing and limiting day-to-day activities and social interaction. They are classified into three degrees, being mild, moderate and severe. These symptoms can be observed during early childhood, with the diagnosis starting at three years of age. Although there is no cure for ASD, early diagnosis and rapid intervention help to reduce the possibility of chronicity, increase treatment possibilities and minimize various symptoms. Psychomotricity is one of the means of intervention in which it has been most used, as it improves the development of motor coordination, helping with sensory characteristics, language, obtaining a better quality of life for these patients. Objective: To report and describe the importance and effectiveness of physical therapy intervention in the development of psychomotricity in children with ASD for better motor performance, improving interaction and including the individual in the social environment. Method: Research carried out in March 2023, using SciELO, Google Scholar and Pubmed databases with publication languages in Portuguese, English and Spanish. 32 articles were selected for analysis of the study, the publication and posting criteria were from the last ten years and had human beings as the object of study, specifically children. Conclusion: Through the study carried out, it was observed that through the various physiotherapeutic resources in psychomotricity, there was a significant improvement in motor development and social inclusion of children with ASD.

https://doi.org/10.51249/hs.v3i03.1368
PHYSIOTHERAPY (Português (Brasil))

References

ARAUJO, L. B. D.; ISRAEL, V. L. Como é o Processo de Desenvolvimento da Criança nos Primeiros 2 anos de idade?. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Luize-Bueno-2/publication/319927325_Como_e_o_processo_de_desenvolvimento_da_crianca_nos_primeiros_2_anos_de_idade/links/60bbdeee458515218f94bb28/Como-e-o-processo-de-desenvolvimento-da-crianca-nos-primeiros-2-anos-de-idade.pdf. Acesso em: 14 de maio de 2023.

BERGMANN, Ana Clara; BOLSONI, Caroline Lopes; DA SILVA MACUCH, Regiane. OS EFEITOS DA DANÇATERAPIA NO TRATAMENTO DE CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO: UMA REVISÃO NARRATIVA. 2021. Disponível em: 26.pdf (unicesumar.edu.br). Acesso em: 14 de maio de 2023.

CATELLI, C. L. R. Q.; D’ANTINO, M. E. F.; ASSIS, S. M. B. Aspectos motores em indivíduos com transtornos do espectro autista: revisão de literatura. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, [S. l.], v. 16, n. 1, 2018. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgdd/article/view/11331. Acesso em: 2 abr. 2023.

DOS ANJOS, Clarissa Cotrim et al. Perfil Psicomotor de Crianças com Transtorno do Espectro Autista em Maceió/AL. [TESTE] Revista Portal: Saúde e Sociedade, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 395-410, out. 2017. ISSN 2525-4200. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/ojs2-somente-consulta/index.php/nuspfamed/article/view/3161>. Acesso em: 16 abr. 2023. doi:https://doi.org/10.28998/rpss.v2i2.3161.

DOS SANTOS, Évelyn Crys Farias; MÉLO, Tainá Ribas. Caracterização psicomotora de

criança autista pela escala de desenvolvimento motor. Divers@!, v. 11, n. 1, p. 50-58, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/diver.v11i1.61270. Acesso em: 13 de maio de 2023.

DUTRA, Sara da Silva. Tratamentos terapêuticos em crianças com o Transtorno do Espectro Autista (TEA): Revisão literária. 2018; TCC; Fisioterapia. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24433. Acesso em: 15 de maio de 2023.

FERREIRA, A. S. L.; FERREIRA, J. A. Q. OS BENEFICIOS DA HIDROTERAPIA EM CRIANÇAS COM TRANSTORNO ESPECTRO AUTISTA (TEA): REVISÃO INTEGRATIVA Rev. Saúde.Com 2022; 18(3):2874-2885. Disponível em: 9988-Texto do artigo-32613-1-10-20221010.pdf. Acesso em: 14 de maio de 2023.

FERREIRA, Jackeline Tuan Costa et al . Efeitos da fisioterapia em crianças autistas: estudo de séries de casos. Cad. Pós-Grad. Distúrb. Desenvolv., São Paulo , v. 16, n. 2, p. 24-32, dez. 2016 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pi03072016000200005&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 31 out. 2022.

FERREIRA, Jackeline Tuan Costa; MIRA, Natália Fernanda; CARBONERO, Flávia Cristina; CAMPOS, Denise. Efeitos da fisioterapia em crianças autistas: estudo de séries de casos. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v.16, n.2, p. 24-32, 2016. Disponível em: v16n2a05.pdf (bvsalud.org) . Acesso em: 29 de outubro de 2022.

FONSECA, Cristiane Araújo et al. CONTRIBUIÇÃO DA FISIOTERAPIA NO DESENVOLVIMENTO PSICOMOTOR DA CRIANÇA COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA. Revista Novos Desafios, Guaraí, v. 1, n. 1, p. 31-43, jan./jun. 2021. Disponível em: https://novosdesafios.inf.br/index.php/revista/article/view/9: Acesso em: 29 de outubro de 2022.

FRARE, AB; BIZZOTTO, JQ; RIBEIRO, LP; BORGES, NM Aspectos genéticos relacionados ao Transtorno do Espectro autista (TEA) / Aspectos genéticos relacionados ao Transtorno do Espectro Autista (TEA). Revista Brasileira de Desenvolvimento , [S. l.] , v. 6, n. 6, pág. 38007–38022, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n6-372. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/11743. Acesso em: 19 maio. 2023.

GAIA, B. L. S.; FREITAS, F. G. B. Atuação Da Fisioterapia Em Crianças Com Transtorno Do Espectro Autista (Tea): Uma Revisão Da Literatura. REVISTA DIÁLOGOS EM SAÚDE – ISSN 2596-206X - Página | 11 Volume 5 - Número 1 – Jan./Jun. de 2022. Disponível em: ATUAÇÃO DA FISIOTERAPIA EM CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA (TEA): UMA REVISÃO DA LITERATURA | Gaia | Diálogos em Saúde (iesp.edu.br). Acesso em: 14 de maio de 2023.

GARBINATO, Daiany da Costa; SANTANA, Patricia Caroline. Implicações Do Tratamento Fisioterapêutico Na Habilidade Motora De Crianças Com Transtorno Do Espectro Autista. Monografia apresentada ao curso de Graduação em Fisioterapia da Faculdade de Educação e Meio Ambiente – FAEMA Disponível em: http://repositorio.faema.edu.br:8000/jspui/handle/123456789/2598. Acesso em: 19 de outubro de 2022.

GRIESI-OLIVEIRA, K.; SERTIÉ, A. L.. Autism spectrum disorders: an updated guide for genetic counseling. einstein (São Paulo), v. 15, n. einstein (São Paulo), 2017 15(2), p. 233–238, abr. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-45082017RB4020. Acesso em: 19 de maio de 2023.

JERONIMO DA SILVA, S. C.; DOS REIS MOURA, R. de C. Musicoterapia e autismo em uma perspectiva comportamental. Revista Neurociências, [S. l.], v. 29, p. 1–27, 2021. DOI: 10.34024/rnc.2021.v29.11882. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/neurociencias/article/view/11882. Acesso em: 15 maio. 2023.

KOVALSKI, Beatriz Fonseca. Abordagens terapêuticas no desenvolvimento motor, cognitivo e de linguagem do paciente pediátrico com transtorno do espectro autista: Uma revisão integrativa. 2021; TCC; Fisioterapia. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/24262. Acesso em: 15 de maio de 2023.

Le Menn-Tripi C, Vachaud A, Defas N, Malvy J, Roux S, Bonnet-Brilhault F. L’évaluation sensori-psychomotrice dans l’autisme : un nouvel outil d’aide au diagnostic fonctionnel [Avaliação sensorial-psicomotora no Autismo: Uma nova ferramenta para diagnóstico funcional]. Encefalia. 2019 Sep;45(4):312-319. Francês. doi: 10.1016/j.encep.2018.12.003. Epub 2019 Mar 26. 30922517. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.encep.2018.12.003. Acesso em: 19 de outubro de 2022.

Mapelli, Lina Domenica et al. Child with autistic spectrum disorder: care from the family. Escola Anna Nery [online]. 2018, v. 22, n. 4 [Acessado 9 Abril 2023], e20180116. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0116>. Epub 23 Nov 2018. ISSN 2177-9465. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0116.

MARANHÃO, Ana Léa. Musicoterapia no autismo. REVISTA HUMANITARIS-B3, v. 2, n. 2, p. p. 97-106, 2020. Disponível em: MUSICOTERAPIA NO AUTISMO | Maranhão | REVISTA HUMANITARIS - B3 (icepsc.com.br). Acesso em: 14 de maio de 2023.

MARCIÃO, L. G. de A. .; COSTA, G. E. P. .; LIMA, P. E. .; SILVA, V. H. F. da .; BEZERRA, A. B.; OLIVEIRA, A. C. C. .; MOURA, L. F. de .; COBALCHINI, A. R. P. .; SILVA, M. L. T. da .; SOUSA, D. G. de .; ROCHA, I. A. da S. .; SANTOS, R. N. dos . A importância da fisioterapia no atendimento de pessoas com Transtorno do Espectro Autista. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 5, p. e24410514952, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i5.14952. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14952. Acesso em: 1 maio. 2023.

MAS, Natalie Andrade. Transtorno do espectro autista-história da construção de um diagnóstico. 2018. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. doi:10.11606/D.47.2018.tde-26102018-191739. Acesso em: 2023-04-27.

NASCIMENTO, Amanda Ane; ROSÁRIO, André Luis da Silva; SILVA, Fernanda da. Os efeitos de equoterapia no tratamento de indivíduos portadores do Transtorno de Espectro Autista (TEA): revisão bibliográfica. 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/14848. Acesso em: 19 de maio de 2023.

Oliveira Érica M.; GonçalvesF. T. D.; MagalhãesM. M.; NascimentoH. M. S. do; CarvalhoI. C. V. de; LemosA. V. L.; Said Érika C. B.; CunhaM. de J. M. de A. S.; AraujoZ. A. M.; ConceiçãoP. W. R. da; OliveiraE. M.; LimeiraL. G. R.; SilveiraC. A. S.; CarneiroM. S. O impacto da Psicomotricidade no tratamento de crianças com transtorno do Espectro Autista: revisão integrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, n. 34, p. e1369, 23 out. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e1369.2019. Acesso em: 15 de maio de 2023.

ONZI, Franciele Zanella; GOMES, Roberta de Figueiredo. TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA: A IMPORTÂNCIA DO DIAGNÓSTICO E REABILITAÇÃO. Revista Caderno Pedagógico, [S.l.], v. 12, n. 3, dez. 2015. ISSN 1983-0882. Disponível em: <http://www.meep.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/979>. Acesso em: 02 abr. 2023.

POSAR, A.; VISCONTI, P.. Sensory abnormalities in children with autism spectrum disorder. Jornal de Pediatria, v. 94, n. J. Pediatr. (Rio J.), 2018 94(4), p. 342–350, jul. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.jped.2017.08.008. Acesso em: 15 de maio de 2023.

RIBEIRO, Fernando de Oliveira et al. Os efeitos da equoterapia em crianças com autismo. Fisioter. Bras, p. 684-691, 2019. Disponível em: https://portalatlanticaeditora.com.br/index.php/fisioterapiabrasil/article/view/2703. Acesso em: 19 de maio de 2023.

SAMPAIO, R. T.; LOUREIRO, C. M. V.; GOMES, C. M. A.. A Musicoterapia e o Transtorno do Espectro do Autismo: uma abordagem informada pelas neurociências para a prática clínica. Per Musi, n. 32, p. 137–170, jul. 2015. Disponível em: SciELO - Brasil - A Musicoterapia e o Transtorno do Espectro do Autismo: uma abordagem informada pelas neurociências para a prática clínica A Musicoterapia e o Transtorno do Espectro do Autismo: uma abordagem informada pelas neurociências para a prática clínica. Acesso em: 14 de maio de 2023.

SANTOS, Aline Franciele dos Reis. Aspectos do desenvolvimento do portador de transtorno do espectro autista e as contribuições da fisioterapia: revisão integrativa. 2021; Monografia; Fisioterapia. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/18044. Acesso em: 14 de maio de 2023.

SEGURA, Dora de Castro Agulhon; DO NASCIMENTO, Fabiano Carlos; KLEIN, Daniele. Estudo do conhecimento clínico dos profissionais da fisioterapia no tratamento de crianças autistas. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, v. 15, n. 2, 2011. Disponível em: https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/saude/article/view/3711. Acesso em: 02 de abril de 2023.

SOUZA, Larissa Santos de; SANTANA, Patrícia Caroline. A dança como modalidade fisioterapêutica na melhora da qualidade de vida de indivíduos com Transtorno do Espectro Autista. 2020. Disponível em: http://repositorio.faema.edu.br:8000/jspui/handle/123456789/2763. Acesso em: 15 de maio de 2023.

THAICE DA SILVA SANTOS , G. .; SANTANA MASCARENHAS , M. .; CUNHA DE OLIVEIRA , E. A contribuição da fisioterapia no desenvolvimento motor de crianças com transtorno do espectro autista. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 129–143, 2021. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/cpgdd/article/view/14343. Acesso em: 27 abr. 2023.

VALOIS, B., ASSUMPçãO, E., LUZ, E., CHAGAS, S., AMARAL, C., ARAúJO, L.. A PSICOMOTRICIDADE COMO ABORDAGEM FISIOTERAPEUTICA NO DESENVOLVIMENTO MOTOR DE CRIANÇAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA. PESQUISA & EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, América do Norte, 0, fev. 2022. Disponível em: http://www.revista.universo.edu.br/index.php?journal=2013EAD1&page=article&op=view&path%5B%5D=9378&path%5B%5D=4722. Acesso em: 19 Mai. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Daiele Oliveira da Silva

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...