A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION
UM ESTADO DO CONHECIMENTO (Português (Brasil))

Keywords

Science Education
Women in Science
Gender and Science
Human Rights Education

How to Cite

de Abreu Fochesato Quidigno, R., Roberto Dalmo Varallo Lima de Oliveira, Sérgio Camargo, & Tania Teresinha Bruns Zimer. (2021). A STATE OF KNOWLEDGE ABOUT GENDER STEREOTYPE AND FEMALE INVISIBILITY IN SCIENCE EDUCATION. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(02). https://doi.org/10.51249/gei02.02.2021.192

Abstract

In recent years, the approach on the theme of the presence of women in the science is noticeable, as well as the importance of giving visibility to the history and the achievements of these scientists. However, obstacles to the female presence in the scientific field, such as sexism and the conception of an androcentric Science, discourage girls and women from entering and staying in the area. This research aims to build a state of knowledge about studies about gender stereotype, female invisibility, and the presence of women in Sciences, in works presented in the last five editions of ENPEC. Based on the analysis of 26 papers, the need to address the gender theme was notable, especially about the presence of women in Science early in Basic Education, aiming at equity between genders for the promotion of Education in Human Rights.

https://doi.org/10.51249/gei02.02.2021.192
UM ESTADO DO CONHECIMENTO (Português (Brasil))

References

ABRAPEC. (2019). Linhas Temáticas: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências [Web page]. Recuperado em 3 de março de 2021 de http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/txt/3

Almeida, Ester A. E.; Franzolin, Fernanda (2017), A educação em Ciências e a perspectiva de gênero. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI. 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 1-9.

Alves, Maiara R.; Barbosa, Marcia C.; Lindner, Edson L. (2019), Mulheres na Ciência: a busca constante pela representatividade no cenário científico. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-8.

Araújo, Sirlene D.; Pirchiner, Juliana C.; Sgarbi, Antonio D.; Sad, Ligia A. (2017), Mulheres na ciência: estão presentes? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI. 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 1-8.

Baia, Thainá R.; Rodrigues, Carlene G.; Soares, Z. M. (2019), Mulheres na ciência: análise da produção acadêmica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-8.

Batista, Irinéa L. Heerdt, Bettina; Souza, Denise C.; Stal, Juliana Ç.; Kikuchi, Lígia A.; Costa, M.; Corrêa, Maria L. Chiari, Nathaly D. A. (2015), Formação de Professores no Brasil e Questões de Gênero Feminino em Atividades Científicas In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X. 2015, Águas de Lindoia. Anais... Águas de Lindoia: ABRAPEC, 1-9.

Batista, Irinéa L.; Heerdt, Bettina; Corrêa, Kikuchi, Lígia A.; Maria L.; Barbosa, Roberto G.; Bastos, Vinicius C. (2013), Saberes docentes e invisibilidade feminina nas Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, IX. 2013, Águas de Lindoia. Anais... Águas de Lindoia: ABRAPEC, 1-8.

Candau, Vera M. F. (2012), “Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos”. Educação & Sociedade, 33(118), 235-250.

Candau, Vera M. F. (2007), Educação em direitos humanos: desafios atuais. In: SILVEIRA, M. et al. Educação em Direitos Humanos: Fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora universitária, 399-412.

Candau, Vera M. F.; Sacavino, Susana B. (2013), “Educação em direitos humanos e formação de educadores”. Educação, 36 (1), 59-66.

Chiari, Nathaly D. A.; Batista, Irinéa L. (2017) Desigualdades de Gênero no contexto de um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI. 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 1-9.

Chiari, Nathaly D. A.; Heerdt, Bettina; Ferreira, Frnanda M.; Batista, Irinéa L. (2019), Noções a respeito de questões de Gênero de estudantes de licenciaturas em Ciências Biológicas de Universidades paranaenses. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-9.

Conceição, Josefa M.; Teixeira, Maria R. F. (2019), De alunas a cientistas: memórias femininas da educação e da ciência pernambucana. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-7.

Costa, Angélica F. (2019), Representação da Mulher Cientista nos Livros Didáticos de Ciências da década de 2010. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-12.

Figueiredo, Júlia M.; Simões Neto, José E.; Santos, Paloma N. A (2019), Interface Arte, Ciência e Gênero como Estratégia Teórico-Metodológica para a Elaboração de uma Sequência de Ensino-Aprendizagem sobre Mulheres nas Ciências In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-7.

Finlay, Barbara (1999). Lester Frank Ward as a Sociologist of Gender: A New Look at His Sociological Work. Gender and Society, 13(2), 251–265.

Garcia, Fabiano N. S. V.; Silva, Elton B. S.S. Pinheiro, Bárbara C. S. P. (2019), Representações de cientistas na educação básica: racismo e sexismo em questão In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-8.

González, Johanna C. (2011), Concepciones sobre ciencia y género en el profesorado de Química. Aproximaciones desde un estudio colectivo de casos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, IIIV. 2011, Campinas. Anais... Campinas: ABRAPEC, 1-12.

Heerdt, Bettina; Batista, Irinéa L. (2017), Saberes docentes: Mulheres nas Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI. 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, p. 1-10.

Heerdt, Bettina. (2019), A Ciência é masculina? É, sim senhora. E o Ensino de ciências? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-9.

Lima, Betina S. (2008), Teto de vidro ou labirinto de cristal? as margens femininas das ciências. 2008. 133 f. Dissertação (Mestrado em História), Universidade de Brasília, Brasília.

Lima, Luis V. S.; Dantas, Josivânia M.; Cabral, Carla G. (2015) Concepções de estudantes do Ensino Médio sobre Ciência e Gênero. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X. 2015, Águas de Lindoia. Anais... Águas de Lindoia: ABRAPEC, 1-9.

Marchi, Mariana; Rodrigues, André (2017), O sexismo e suas consequências: um ensaio sobre a percepção de Ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI. 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 1-11.

Martins, Adriana M. Lima Junior, Paulo (2019), Educação Cientifica como prática feminina ou feminista? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-7.

Mendes, Gabriella S.; Fonseca, Alexandre B. C. (2019), A Participação Feminina na Carreira Cientifica no Instituto de Biofísica Carlos Chagas Filho (IBCCF- UFRJ): Um olhar ao longo dos anos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-8.

Menezes, Carmem G. P.; Moreira, Leonardo M (2015), Mulher e Ciência no texto Oxigênio. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X. 2015, Águas de Lindoia. Anais... Águas de Lindoia: ABRAPEC, 1-8.

Morosini, Marília C. (2015), “Estado de conhecimento e questões do campo científico”. Educação, Santa Maria, 40 (1), 101-116.

Morosini, Marília C. Fernandes, Cleoni M. B. (2014), “Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções”. Educação por Escrito, Porto Alegre, 5 (2), 154-164.

Pereira, Juliana C.; Loguercio, Rochele Q. (2019), O Jornal da Ciência e a visibilidade de gênero: igualdade e diferença. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-6.

Rojas, Quira A.S.; Andrade, Adeia M. (2015), Perspectiva de género y diversidad cultural en la enseñanza de las ciencias: Mapeamiento Informacional Bibliográfico (MIB). In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X. 2015, Águas de Lindoia. Anais... Águas de Lindoia: ABRAPEC, 1-9.

Rosental, Renata; Rezende, Deisy B. (2017), É possível ser mulher na Ciência? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI. 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 1-11.

Santos, Paloma N.; Loguercio, Rochele Q. (2019), Vestido de Curie. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII. 2019, Natal. Anais... Natal: ABRAPEC, 1-9.

Silva, Ana F.; Santos, Ana P. O.; Heerdt, Bettina (2017), Questões de Gênero na Educação Cientifica: Tendências nas Pesquisas Nacionais e Internacionais In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI. 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: ABRAPEC, 1-9.

Silva, Fabiane F. da (2012) Mulheres na ciência: vozes, tempos, lugares e trajetórias. Rio Grande: FURG, 2012. 147f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde), Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande.

Silva, Fabiane F. da; Ribeiro, Paula R. C. (2014) Trajetórias de mulheres na ciência: “ser cientista” e “ser mulher. Ciência e Educação, Bauru, 20 (2), 449-466.

Souza, Hemilly C.; Arteaga, Juan M. S. (2015), Possíveis contribuições das epistemologias feministas para o ensino de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X. 2015, Águas de Lindoia. Anais... Águas de Lindoia: ABRAPEC, 1-8.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...