QUALIFIED INITIAL WELCOME AND LISTENING:
ACOLHIMENTO E ESCUTA INICIAL (Português (Brasil))

Keywords

Reception. Primary Health Care. Comprehensiveness. Multi-professional.

How to Cite

da Rocha Oliveira, N. ., Rhanny Ribeiro Escorel Barros, D. ., André Gouveia de Sousa, V. ., Laura Maciel de Melo, A. ., Lima Marinho Paiva, R. ., Carolina Salustino dos Santos, M. ., & Beatriz Viana Silva, M. . (2021). QUALIFIED INITIAL WELCOME AND LISTENING: : MULTIPROFESSIONAL PERCEPTIONS. Advanced Studies on Health and Nature, 1. Retrieved from https://www.periodicojs.com.br/index.php/easn/article/view/252

Abstract

Introduction: User embracement is an important strategy for qualifying the health system, as it enables access to comprehensive, resolutive, accessible and fair assistance. Objective: to report the experience of multiprofessional residents in the process of welcoming and qualified listening in the context of PHC. Methodology: This research is a descriptive study, in the form of an experience report, with a qualitative approach. It was carried out from the experiences of the multiprofessional residency in family and community health in a municipality in the state of Paraíba, in the year 2021. Results: All residents of the study participated in the reception and qualified listening both in the morning and in the afternoon. In this way, the people who sought the service were heard, the cases that provide care that were not resolved in the first contact were directed to the service that was resolving the user’s demands in the unit. Final Considerations: The experience highlighted the importance of welcoming, in the perception of multiprofessional residents, who have qualified care in the context of Family Health.

ACOLHIMENTO E ESCUTA INICIAL (Português (Brasil))

References

Amorim, Annibal Coelho (2020), “A Política Nacional de Humanização no SUS: a palavra como ‘dádiva’ na subjetivação da atenção e gestão em saúde”. Research, Society and Development, 9(12). Consultado a 06.04.2021, em https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/11370.
Brasil; Ministério da Saúde; Secretaria de Atenção à Saúde (2013), “ Acolhimento à demanda espontânea”, Caderno de atenção básica, 3(28). Consultado a 06.04.2021, em https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/acolhimento_demanda_espontanea_cab28v1.pdf
Camargo, Diângeli Soares; Castanheira, Elen Rose Lodeiro (2020), “Ampliando o acesso: o Acolhimento por Equipe como estratégia de gestão da demanda na Atenção Primária à Saúde (APS)”. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 24. Consultado a 06.04.2021, em https://www.scielosp.org/article/icse/2020.v24suppl1/e190600/pt/
Clementino, Francisco de Sales et al. (2017), “Acolhimento na perspectiva do Programa de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica”. Rev. bras. ciênc. saúde, 21(4), 323-332. Consultado a 06.04.2021, em https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1006990.
Gomide, Mariana Figueiredo Souza et al. (2017), “A satisfação do usuário com a atenção primária à saúde: uma análise do acesso e acolhimento”. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 22, 387-398. Consultado a 06.04.2021, em https://www.scielosp.org/article/icse/2018.v22n65/387-398/pt/.
Duarte, L. P. A. et al. (2017), “Contribuição da escuta qualificada para a integralidade na atenção primária”, Rev. Eletrônica Gestão & Saúde, Brasília, 8(3), 414-429. Consultado a 06.04.2021, em http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/31802.
Nascimento, Gisele Joana Leite Paiva; Santos, Marilza de Paiva Ramos; Silva Andrade, Erci Gaspar (2020), “A Importância Da Humanização No Atendimento Ao Idoso Na Atenção Básica: Revisão Bibliográfica”. Revista de Iniciação Científica e Extensão, 3(2), 472-82. Consultado a 06.04.2021, em https://revistasfacesa.senaaires.com.br/index.php/iniciacao-cientifica/article/view/304.
Pitombeira, Delane Felinto; Oliveira, Lucia Conde de (2020), “Pobreza e desigualdades sociais: tensões entre direitos, austeridade e suas implicações na atenção primária”. Ciência & Saúde Coletiva, 25(5), 1699-1708. Consultado a 06.04.2021, em https://doi.org/10.1590/1413-81232020255.33972019.
Knoll, Suéle Andressa; Santos, Raphaela de Moura dos; Bedin, Simone Caldas (2020), “Acolhimento Humanizado dos Pacientes em Meio a Pandemia”. Mostra de Extensão, Ciência e Tecnologia da Unisc, 248. Consultado a 06.04.2021, em https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/mostraextensaounisc/article/view/20649.
Rodrigues, Juliana Bonelli; Ibanhes, Lauro Cesar (2019), “Caminhos e contornos: o acolhimento na atenção básica em São Bernardo do Campo–SP”. BIS, Bol. Inst. Saúde. 20(1), 67-73. Consultado a 06.04.2021, em https://www.scielosp.org/article/ress/2020.v29n5/e2019468/.
Sousa, Izautina Vasconcelos de et al. (2019), “Enfrentamento de problemas que impactam na saúde de uma comunidade socialmente vulnerável sob a ótica dos moradores”. Ciência & Saúde Coletiva, 24(5). Consultado a 06.04.2021, em https://doi.org/10.1590/1413-81232018245.04392019.
Coutinho, L. R. P.; Barbieri, A. R.; Santos, M. L. de M. dos (2015), “Acolhimento na Atenção Primária à Saúde: revisão integrativa”. Saúde debate, 39(105), 514-524. Consultado a 06.04.2021, em https://doi.org/10.1590/0103-110420151050002018.
Lopes, G. V. D. O. et al. (2014), “Acolhimento: quando o usuário bate à porta”. Rev. bras. enferm., 67(1), 104-110. Consultado a 06.04.2021, em https://doi.org/10.5935/0034-7167.20140014.
Silva, J. A. da. (2015), “Reorganizar e humanizar o processo de trabalho através do acolhimento: relato de experiência”. Rev. baiana de saúde pública, 39(1), 174-181. Consultado a 06.04.2021, em https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-764914.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...